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CATALOG nemu 021
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Djoze, Geige und mehr...
Das arabische Wort Djoze bedeutet „Nuss“. So wird die Djoze im Irak aus der Schale einer halben Kokosnuss hergestellt. Die Öffnung wird mit einer Fischhaut oder einer Rinderherzmembran verschlossen. Anders als bei der Violine ist sie in G, d, g , d‘ gestimmt. Bassem Hawar baut seine Instrumente selbst und entwickelt dabei die Djoze weiter, so dass sie arabische und europäische Musik spielen kann. Nach seinem Entwurf werden heute Instrumente als „Bassems Djoze“ gebaut.
Albrecht Maurer spielt eine Barockgeige von Dieter Simonen, eine dreisaitige Rebec (Masch-huf) von Thilo Viehrig, die in der Armbeuge gespielt wird sowie eine italienische Tenor-Rebec (Ode an die Oud) und eine Lyrica (Hochzeit) aus Dalmatien, die beide als Kniegeige gespielt werden. Alle Instrumente haben Naturdarmsaiten und verschiedene Stimmungen, die immer wieder neue Facetten ermöglichen.
Bassem Hawar – Djoze, Kamanche
Albrecht Maurer – Violine, Viola, Rebec, Lyrica
Aufgenommen im Topaz Studio, Köln von Reinhard Kobialka, Oktober 2018. Gemischt von Bassem Hawar und Albrecht Maurer, gemastert von Crim Salabim, London. Produziert von Albrecht Maurer und Bassem Hawar Grafikdesign: Albrecht Maurer, Coverfoto und Portraits: Heiko Specht, Studio-Fotos: Jacky Bastek, Muster: Fine Art Studio, shutterstock.com. Nemu Records: Siebengebirgsallee 12, D–50939 Köln. Gema + © 2019, alle Urheber- und Leistungs-schutzrechte vorbehalten. Made in Germany.
Albrecht Maurer & Bassem Hawar treffen sich erstmals 2015 zu einem Galerie Konzert in Köln. Sie spielen verschiedenartige Streichinstrumente ihres jeweiligen Kulturraums, finden schnell passende Kombinationen und kreieren eigene Kompositionen, die speziell für diese Instrumente gedacht sind.
Es entsteht eine eigenständige „syntopische“ Musik, die die musikalische Herkunft beider Künstler hörbar macht und mit innerer Reiselust auf den jeweils anderen Kulturraum zugeht. Das Wissen über ihre Streichinstrumente kommt ihnen dabei sehr zugute.
Da die Tonerzeugung eng verwandt ist, können sich die Klangfarben stark vermischen. So sehr sich Albrecht Maurer und Bassem Hawar in ihrer Ornamentik und ihrer musikalischen Sozialisation unterscheiden, so sehr fühlen sie sich in den anderen hinein und erfinden im Moment immer wieder neue Details.
So begegnet sich Archaisches ebenso wie Klassisches und Zeitgenössisches aus Orient und Okzident in allen Stücken.
„Der gebürtige Aachener Albrecht Maurer hat in Köln studiert und als Streicher in zahllosen Projekten zwischen alter und neuer Musik, Jazz und Klassik mitgewirkt. Ein begnadeter Improvisator und darin seinem Kollegen Bassem Hawar zugleich ebenbürtig und seelenverwandt. Der Iraker spielt die Djoze, eines der ältesten bekannten Saiteninstrumente, eine Art Kniegeige mit eindrucksvollen Klangregistern, über die sich im Spiel des Duos europäische Harmonik mit den Skalen arabischer Folklore verbindet. Acht Brücken reichen, um die Distanz zwischen Köln und Bagdad zu überwinden, vom Rhein bis zu Euphrat und Tigris.“ (AchtBrücken Festival, Köln, April 2018)
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Bassem Hawar – djoze, kamancheh
Albrecht Maurer – violin, viola, rebec, lyrica,
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Djoze, violin and more..
The Arabic word djoze means „nut“. In Iraq the djoze is made from the shell of half a coconut. The opening is closed with a fish skin or a bovine heart membrane. Unlike the violin, it is tuned in G, d, g, d‘. Bassem Hawar builds his instruments himself. He further developed the djoze so that it could play Arabic and European music. According to his design, instruments are built today as „Bassems Djoze“.
Albrecht Maurer plays a baroque violin by Dieter Simonen, a three-string Rebec (Masch-huf) by Thilo Viehrig, which is played in the crook of the arm, as well as an Italian tenor-rebec (Ode to the Oud) and a lyrica (Wedding) from Dalmatia, both of which are played on the knee. All instruments have natural gut strings and different tunings, which make new facets possible again and again.
Recorded at Topaz Studio, Cologne by Reinhard Kobialka, October 2018. Mixed by Bassem Hawar and Albrecht Maurer, mastered by Crim Salabim, London. Produced by Albrecht Maurer and Bassem Hawar. Graphic design: Albrecht Maurer, coverphoto and portraits: Heiko Specht, studio photos: Jacky Bastek, pattern: Fine Art Studio, shutterstock.com. Nemu Records: Siebengebirgsallee 12, D–50939 Köln. Gema + © 2018, all rights of the producer and the owner of the work reproduced reserved. Made in Germany.
Crossover Bagdad Köln is the album title of the debut album from Bassem Hawar and Albrecht Maurer. The both live in Cologne, Germany.
Bassem Hawar grew up in Bagdad with oriental music while Albrecht Maurer learned the music of the western world, including all influences that came across.
"Today they both play and compose their own music with a lot of different influences but as they are both string players, the have a lot of similarities. So this album shows, how two musicians can understand each other and dive into the world of the other, by simply starting with a bow, some strings, some openness and big fun." Nemu Records
So please listen to this music and enjoy...
Crossover Bagdad Köln
In 2015 Albrecht Maurer & Bassem Hawar meet for the first time for an art gallery concert in Cologne. They play various string instruments of their respective cultural area, quickly find suitable combinations and create their own compositions, which are especially designed for these instruments.
The result is an independent „syntopical“ music that incorporates their musical origins, a music which is full of an inner wanderlust towards the other cultural area. Albrecht Maurer & Bassem Hawar benefit greatly from the knowledge of their string instruments. Their sound production is very related and their timbres can mix strongly. As different as their ornamentation and their musical socialization are, they feel themselves into each other and invent new details again and again. Thus, archaic as well as classical and contemporary music from Orient and Occident meet in all pieces.
Born in Aachen, Germany, Albrecht Maurer studied in Cologne and has worked as a string player in countless projects between old and new music, jazz and classical. He is a gifted improviser and at the same time equal and soul-mate to his colleague Bassem Hawar. The Iraqi plays the djoze, one of the oldest known string instruments, a kind of knee violin with impressive sound registers, through which the duo combines European harmony with the scales of Arab folklore.
„Eight bridges are enough to overcome the distance between Cologne and Baghdad, from the Rhine to the Euphrates and the Tigris.“ (AchtBrücken Festival, Cologne, April 2018)